Resultaatgericht Accountmanagement (CTB - 3)

‹ Alle opleidingen
Doelbewuste markt- en klantbenadering voor commercieel talent

De bouwmaterialenhandel is constant in beweging. Van commerciŽle talenten zoals u wordt verwacht dat u inspringt op actuele ontwikkelingen in de markt, maar ook dat u marketing- en verkoopplannen maakt voor de wat langere termijn en met voorstellen komt voor verkoopverbetering.
In deze opleiding maakt u kennis met de belangrijkste aspecten van commercieel management. U leert basisvakmanschap te combineren met uw talent om op professionele en planmatige wijze marktpotentie om te zetten in omzet en marge.

Inhoud

  • De rol van de commercieel medewerker en zijn toegevoegde waarde
  • Verkoopvaardigheden
  • Relatiebeheer en bestaande klanten
  • Verloren klanten en klachten
  • Nieuwe klanten werven
  • Statistieken: omzet en marge
  • Het concurrentieonderzoek
  • Het eigen verkoopplan
  • Samenwerking met collega's
  • Bijblijven op het vakgebied

Bestemd voor

Deze opleiding is bedoeld voor de (senior) verkoper buitendienst en (aankomend) verkoopleider.

Voorkennis

Om deze opleiding goed te kunnen volgen heb je bij voorkeur training(en) gevolgd op het gebied van commerciŽle vaardigheden en heb je enkele jaren ervaring in een commerciŽle functie.

Werkwijze

De opleiding bestaat uit 3 blokken:
Blok 1: De markt en ik en Bestaande klanten (4 bijeenkomsten)
Blok 2: Verloren klanten (2 bijeenkomsten)
Blok 3: Nieuwe klanten (2 bijeenkomsten)

Elk blok is opgebouwd rond situaties waar een commercieel medewerker binnen- en of buitendienst mee te maken krijgt. Bij elke bijeenkomst hoort een opdracht op de werkplek. De opleiding wordt afgesloten met het opstellen van een verkoopplan voor de eigen vestiging/afdeling.

Resultaat

Na afloop van de opleiding kunt u:

  • de markt beter in de gaten houden en hierop inspelen (o.a. het opvangen van signalen en ontdekken van niches);
  • statistische gegevens van uw klanten interpreteren en uw werkzaamheden daarop afstemmen;
  • nieuwe relaties met klanten aangaan, onderhouden en uitbouwen;
  • lastige verkoopgesprekken voeren;
  • rekening houden met juridische aspecten;
  • omgaan met targets;
  • bewuster omgaan met uw eigen persoonlijkheid en stijl in relatie tot de klant;
  • uzelf aansturen en planmatig omgaan met tijd en budget.